29
aug
2021
Van vrijdag 09 juli t/m zondag 5 september toont National Geographic in de Nieuwe Kerk van Zierikzee de 50 Greatest Wildlife Photographs. Daarnaast is hier voor Stichting Rugvin een speciale plek gereserveerd. Op deze plek hangen zes foto’s van Stichting Rugvin én een collage/toelichting op onze Whale Poo Ambassadors – Seamulation, die in september wordt gelanceerd. De komende weken tonen we om de beurt één van onze foto-inzendingen. Vandaag foto’s 5 & 6.
FOTO 5
Bruinvis Foto Identificatie vanaf het Zeevarken
Een van de pijlers in ons werk is het bruinvis Foto Identificatie werk op de Oosterschelde. Door zoveel mogelijk foto’s te maken van de aanwezige bruinvissen krijgen we een beeld van welke bruinvis zich waar ophoudt, met wie hij/zij vaak samen zwemt en of een dier een vrouwtje is (aanwezigheid kalf). Daarnaast krijgen we inzicht in hoe oud de dieren worden en hoe en waar ze jagen op vis. Hiervoor gaan we geregeld met onze boot, het Zeevarken, het water van de Oosterschelde op. “Zeevarken” is een oud Nederlandse naam voor bruinvis.
Het werk bestaat allereerst uit het varen naar de plekken waar we bruinvissen verwachten. Ook kijkt iedereen aan boord uit naar bruinvissen en worden locatie, tijd etc. genoteerd. Zodra we een bruinvis zien komen de camera’s met telelenzen in de aanslag. Vaak weten we redelijk goed waar de dieren weer boven zullen komen, maar soms verrassen de dieren ons door bijvoorbeeld plots aan de andere kant van de boot te zitten. Foto: Martine Kaldenberg
Foto 6
Gestrande Potvis op de Razende bol
Een gestrande potvis (Physeter macrocephalus) op de “Razende bol”, een zandbank nabij Texel. Ook dode walvissen zijn zeer interessant voor onderzoek en communicatie.
We waren erin geslaagd om een kleine boot te huren en de locatie van de stranding te bereiken. Het doet denken aan de 16e-eeuwse gravures, waarin gestrande walvissen worden beschouwd als een slecht voorteken, als brengers van pech. Net toen we onze weg terug naar de boot begonnen te vinden, barstte de lucht van deze vurige kleuren, waardoor een surrealistisch schaduwspel ontstond. Foto: Jeroen Hoekendijk