29
aug
2021
Met heel veel trots kondigen we aan dat Stichting Rugvin en haar Whale Poo Ambassadors binnenkort de Seamulation gaan presenteren.
Deze interactieve website over het belang van walvispoep als mest voor het essentiële fytoplankton en andere walvis processen gaat binnenkort online!
Wat en Waarom
In de vorm van een prachtige en fijne samenwerking met webdesigners NOMAXX en kledingmerk Joe Merino zijn we dit jaar gestart met de voorbereidingen van onze Whale Poo Ambassadors campagne.
We achten deze campagne broodnodig omdat de walvissen vergeten worden in de strijd tegen klimaatverandering en de achteruitgang van de biodiversiteit. We focussen ons hierbij niet zozeer op walvissen als soorten, maar de processen die zij in de oceanen faciliteren en initiëren.
Walvissen zijn ware mariene ingenieurs die met hun walvispoep het fytoplankton bemesten, met hun migratie de poep (mest) verspreiden over de oceanen, met hun verticale duikgedrag (de walvispomp) voedingstoffen naar het zeeoppervlak bewegen en uiteindelijk, als ze een natuurlijke dood sterven, naar de zeebodem afzinken en daar koolstof voor eeuwen opslaan.
We starten deze campagne omdat we in Nederland (en verder in Europa) het belang van walvissen en hun functies nog niet goed onderkennen. Het doel van deze campagne is dan ook om het belang van walvissen breed onder de aandacht te brengen van het Nederlandse en Europese publiek.
We krijgen hierbij steun van grote namen in de walvissenonderzoekswereld Prof. Joe Roman, (Universiteit van Vermont), Dr. Heidi Pearson (Universiteit van Alaska) en Ralph Chami assistant-director van het International Monetair Fund IMF).
Wat en hoe gaan we campagne voeren
Allereerst trappen we binnenkort af met de Seamulation. Dit is een interactieve webpagina waarbij de gebruiker zelf zal ervaren, door de mariene situatie te manipuleren en te simuleren, wat er gebeurt als er meer of minder walvissen zijn. Dit kan hij of zij doen door minder netten en vislijnen in zee achter te laten, walvissen niet meer te bejagen en geen plastic in zee te laten komen. Zie en ervaar wat er dan gebeurt in onze blauwe wereld.
Deze Seamulation zal zeer breed en gratis gedeeld en verspreid worden via de media, sociale media, collega-organisaties, platforms, scholen etc. Ook zal de Seamulation in meerdere talen verschijnen. Allereerst in het Nederlands en het Engels, later waarschijnlijk ook in het Spaans en het Duits.
Kledingmerk Joe Merino komt ook snel met haar eigen Blue Whale trui, aanhakend bij onze campagne. De blauwe vinvis is namelijk de grootste poeperd van alle walvissen, met wel 4.000 kg mest per dag!
Verder zullen we heel actief zijn met persberichten, de sociale media zal geen rust kennen, willen we lespakketten gaan ontwikkelen en een mobiele tentoonstelling en nog veel meer.
Wat kunt u doen?
WORD ZELF OOK WHALE POO AMBASSADOR!