Bruinvistelling 18 juni 2017
Bruinvistelling 18 juni 2017; van 9 naar 6 boten en van 25 naar 34 bruinvissen.
De eerste hoopvolle berichten (conclusies die Isabella en ik trokken) kwamen op maandag 12 juni. Het leek erop dat we genoeg boten zouden hebben voor zondag 18 juni , zeker negen boten met schippers en met de observers zat het qua kwaliteit (ervaring) en kwantiteit ook goed, de andere factor, het weer, was eveneens veelbelovend. Dus, het regelwerk kon starten, met zo’n beetje iedere halve dag een schuin oog op de weersvoorspellingen. De herinneringen, de petjes, waren binnen en de afspraak over het leveren van de leenboot (t.b.v. Foto ID werk en de telling) werd ook bevestigd. Een leenboot, omdat onze bestelde RIB “het Zeevarken II” nog niet geleverd kon worden. In de verdere aanloop naar de telling toe viel er nog een boot af, maar dit werd meteen weer opgevangen door het aanbod van een andere boot. Dus het leek nu voor het eerst een “zorgeloze” voorbereiding te worden.
Op vrijdag naar de Oosterschelde toe waar Sam, Ronald en ik de leenboot gingen uitproberen. Deze lag keurig klaar en in een mum van tijd waren we uit de haven van Kats op de Oosterschelde. De wind was Bft 4 en dus eigenlijk voor Foto ID teveel, maar daar ging het nu niet om. Nu ging het om het leren kennen van het water en de boot. We waren net lekker op gang toen de motor plotseling uitviel. De benzine was op! Dat was niet te zien op de meter, die werkte niet, en er was ons gezegd dat er toch nog wel 20-30 liter benzine in de tank zat. Helaas, niet dus. Gelukkig was de haven van Kats niet ver weg en werden we de haven in gesleept door de havenmeester. Gewaarschuwd voor een eventuele hoge benzine consumptie van deze boot nam ik het voornemen in ieder geval extra benzine mee te nemen op zondag ten behoeve van de scan. Enfin, na het oefenen terug naar Velp.
Op zaterdagochtend, het draaiboek maken, de bootindeling etc. enkele observers vielen toch nog onverwacht uit maar dit verlies kon gelukkig opgevangen worden met nieuwe enthousiaste observers. Rond de lunch op zaterdag zei ik “hé hé eindelijk eens een voorbereiding die zonder al te veel problemen verloopt! ” Ik had het nog niet gezegd of de telefoon ging. Er viel ongelukkigerwijs toch een boot af. Gelukkig hebben we er met acht ook genoeg dacht ik, en zo op het laatst nog een boot regelen zou wrs ook niet lukken. Verder geen problemen en ik besloot om die avond al (via Eindhoven waar ik nog moest zijn) meteen door te rijden naar Kats. Dan hoefde ik ‘s avonds niet eerst weer terug naar Velp, om dan een paar uur later weer naar Kats te rijden. In Kats stond de Foto ID tent al sinds vrijdag op de camping dus het was een kwestie van matje, slaapzak en tandenborstel.
05.30 Zondag ochtend, de pauwen, kippen, merels en geiten etc. maakten me wakker. Mooi, de tassen naar Burghsluis brengen en op de terugweg de jerrycans met benzine vullen, dan weer terug naar Kats en dan met de leenboot naar de Roompot Marina. Zogezegd zo gedaan, althans de eerste stappen. Het starten van de boot was nl. een heel ander ding. De motor was niet aan de praat te krijgen. Drie lege accu’s van het starten verder, besloot ik maar met de auto naar de Roompot te gaan. Weer een boot minder. In de Roompot kwam iedereen min of meer lekker op tijd aan. Helaas had Isabella ook materiaalpech met de trailer en kreeg ik onderweg per telefoon te horen dat Michelle met haar auto met een kapotte remkabel langs de weg stond. Gelukkig werden die problemen verholpen met de inzet en het doorzetten van de flexibele schippers en coördinatoren! Echter, twee boten minder betekende ook meer mensen op iedere boot, maar ook minder reddingsvesten per boot, dat moest dus ook nog opgelost worden. Gelukkig konden we snel vier vesten lenen van een schipper nabij.
Eindelijk vertrek! Rond 10.30 lagen we allemaal op het water. En ja, na een 20-25 minuten lagen alle boten in startpositie. Vanaf Burghsluis vertrok de “Marino” met aan boord de NDR (Nord Deutsche Rundfunken) voor een tv opname, naast deze boot voer de Søbrise. Tussen de Roggeplaat en Neeltje Jans lagen de Duel en de twee RIB’s van Bert en Erik. Nog een stukje zuidelijker de ORCA, en de Vreemd. Rond 11.00 vertrokken de eerste 4 boten, een half uur later gevolgd door de andere 3.
Ik zelf was aan boord gegaan van de ORCA, de boot van Melvin en Fiona. We waren met 8 personen aan boord. Gelukkig maar, want ik zat meer aan de telefoon dan dat ik echt goed kon meekijken en ieder paar extra ogen is meegenomen! Het zat nl ook niet mee met de marifoon en de portofoons…. Techniek is mooi, maar dan moet het wel werken. Een laatste tegenslag viel te betreuren in het uitvallen van de Duel. Motorpech en lekkage zorgden er voor dat deze boot terug naar Zierikzee gesleept moest worden. Gelukkig kon de bemanning (met weer Michelle) bij andere boten ondergebracht worden.
Enfin, genoeg over de pech. Het zat die dag ook gewoon mee! Het weer was top, de zon straalde heerlijk en de sfeer aan boord van de schepen was ook prima. Eenmaal op weg werden na een kwartier al de eerste bruinvissen waargenomen. Zelf zagen we op de Orca de eerste bruinvissen na een dik uur. En maar liefst 4 dieren tegelijk! De discussie over de hoeveelheid dieren was mooi en leuk aan boord. De waarneming begon met 1 a 2 dieren, toen werd er een derde gezien, toch? En misschien zelfs een vierde? Het was niet meteen goed te zien, maar toen we meerdere malen 2x 2 dieren zij aan zij boven zagen komen, op verschillende plekken, wisten we het zeker: het waren er echt 4. Niet heel veel later weer twee. Voor de Zeelandbrug stond bij ons de teller op 6. De boot naast ons, de Vreemd varend aan de zuidkant zag er al 11 op dat punt.
Kort na de brug hadden we weer zo’n moment dat we goed met zijn allen moesten kijken hoeveel dieren we zagen, deze bruinvissen waren namelijk zigzaggend aan het jagen, net onder het wateroppervlak.